תזריע

קדימה! לזרוע!

מאת הרב שי שמעון כהן - צפת

פרשתינו, מתחילה במילים "אשה כי תזריע וילדה זכר". מהיכן הוודאות שהאישה תלד בן זכר דווקא? הרי סטטיסטית, כ50% מהלידות מסתימות בלידה של בת דווקא?

על שאלה זו עונה האור החיים הקדוש, מגדולי מקובלי מרוקו. הוא מבאר, שפסוק זה מתאר את מצבם של בני ישראל, שנקראו אישה. וכאשר אשה זו זורעת ומקיימת מצוות, וודאי ש"וילדה זכר". זהו כינוי לגאולה העתידה, שנקראת זכר.

הרבי מתבסס על פירוש האור החיים, ומוסיף בזה עומק נפלא. לעם ישראל יש שמות רבים, וכל שם יש לו את המשמעות המיוחדת לו. השם אישה, רומז לכך ש"כי מאיש לוקחה זאת", כפי שנאמר על חווה. כאשר קוראים לבני ישראל בשם זה, זהו מצב נעלה מאוד, שעם ישראל מכירים ומרגישים, שאין להם שום מציאות משל עצמם, וכל מציאותם היא רק מציאות הבורא, שנקרא איש.

נמשיך הלאה. כדי להביא את הגאולה, נדרשים בני ישראל לזרוע את המצוות. זריעה היא פעולה מאוד נמוכה, פשוט בגשמיות. לא ניתן לזרוע מעל האדמה, או אפילו בקירבה מאוד גדולה אליה. חייבים לזרוע בתוך האדמה, כדי שיצמח.

וזה מה שבא הפסוק ללמד אותנו. גם כאשר האדם במצב נעלה מאוד, והוא מרגיש שכל מציאותו היא רק מציאות הבורא (אשה), אל לא להסתפק ברגשותיו הנעלים. כאשר יש עני שעלול לגווע ברעב, לא יעזור לו אם אנשים יתחשבו ברגשותיו, וישתתפו בצערו העמוק. הוא צריך, שבפועל ממש הם יושיטו את היד לכיס, ויתרמו לו... כך גם בכל שאר המצוות, אין די ברגשות, יש לעשות בפועל ממש. על ידי זה, נזכה תיכף ומיד, לגאולה השלימה.

(לקוטי שיחות א')

 

נשמח אם תתעניינו גם בפרוייקט 'רמב"ם מעניין!' 

תגובות עבור עמוד זה: (פרסם תגובה)

לא נמצאו תגובות עבור עמוד זה.
פרסם תגובה

הודעה חשובה: עקב תקלה טכנית מתמשכת, הכניסה לפרשיות שמפנחס ואילך, היא דרך הטבלה שבעמוד הראשי, או בקישור הזה.

פרויקט רמב"ם מעניין עבר לכתובת זו.