בחוקותי

קללות?!

מאת הרב שי שמעון כהן - צפת

כיף לקרוא את תחילת פרשתינו. שפע ברכות - ממש מקיר לקיר. אם בחוקותי תלכו, ונתתי גשמיכם בעיתם, ונתנה הארץ יבולה, וכו' וכו'. אבל בהמשך, זה  קצת פחות נחמד. כשהתורה מתחילה לתאר מה יקרה אם לא נקיים את התורה, מובאת רשימת קללות מסמרת שיער ולחלוטין בלתי נעימה לקריאה.

על כך מבואר בתורת החסידות, שקללות אלו רומזות בעצם לברכות נעלות מאוד. כך למשל, הקללה של "ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד" - שבפשטות רומזת למחסור בעצי הסקה לאפיה, רומזת בעצם לעשרת כוחות הנפש, שיהיו כולם לוהטים ואפויים מתוך דביקות באחדות הבורא (תנור אחד).

בהקשר לזה, מובא גם סיפור הגמרא (מועד קטן ט, ב), על בנו של רבי שמעון בר יוחאי, שנשלח על ידי אביו לקבל ברכה משני צדיקים, וללא שום סיבה נראית לעין, קיבל מהם שפע קללות - שתזרע ולא תקצור, תכניס ולא תוציא, תוציא ולא תכניס, ייחרב ביתך, שולחנך יתבלבל, ולא תזכה לראות שנה חדשה. כשחזר הבן לאביו וסיפר לו הכל, ביאר לו אביו, שהכוונה שיהיו לך בנים (זרע) ולא ימותו בחייך (לא תקצור). תכניס כלות לביתך, ולא תשלחם חזרה, תשיא את בנותיך ולא יחזרו אליך, לא תגיע במהירות אל הקבר (שהוא ביתו העיקרי של האדם), ילדיך יבלבלו את שולחנך, ולא תמות אשתך ותצטרך לישא אשה חדשה ולשמחה בשמך שנה.

מה הסיבה לצופן זה? למה לא יכלו לברכו בפשטות, ולחסוך את עוגמת הנפש? יש מהמפרשים שכותב שהכל כדי לחדדו, ולהרגילו לחשוב בעומק. אך ההסבר הפנימי הוא, שיש עולמות רוחניים שקרובים אלינו, וביכולתינו להשיגם. אך יש עולמות נעלים יותר, שאין לנו השגה בהם, והברכות שמגיעות משם, הם ברכות נעלות מאוד, אך נראות כקללות.

כך גם בפרשתינו, החוטא זקוק לברכות נעלות מאוד, כדי להתרומם ממצבו השפל. לכן מברכים אותו בברכות נעלות אלו, שנראות כקללות.

(לקוטי שיחות א')

 

נשמח אם תתעניינו גם בפרוייקט 'רמב"ם מעניין!' 

תגובות עבור עמוד זה: (פרסם תגובה)

יפה מאוד! אבל עדיף להשתמש במילה - תוכחה.
נכתב על ידי שלמה בתאריך 10/05/2018 בשעה 09:22
קללות באמת נשמע קצת בוטה. מצד שני, תוכחה היא מילה פחות מוכרת בשפת היום יום, והיא גם יכולה להשתמע כהנחיה כיצד להתנהג ותו לא (בלי אזהרה מה יקרה אם לא), לכן העדפתי את המילה קללה, למרות האסוסיאציות השליליות. תודה על ההערה!
נכתב על ידי שי שמעון כהן בתאריך 12/05/2018 בשעה 21:38
פרסם תגובה

הודעה חשובה: עקב תקלה טכנית מתמשכת, הכניסה לפרשיות שמפנחס ואילך, היא דרך הטבלה שבעמוד הראשי, או בקישור הזה.

פרויקט רמב"ם מעניין עבר לכתובת זו.