בלק

הוא מהחבר'ה?

מאת הרב שי שמעון כהן - צפת

הפרשה שלנו נראית, כאילו היא לקוחה מעולם הספרות הבדיונית. מלך זדוני שוכר מכשף מרושע, כדי לקלל את עם ישראל, ורק כתוצאה מהתערבותו הישירה של הבורא, מסוכלת המזימה המסוכנת, והמכשף שב לארצו בבושת פנים. אז אמנם אין לנו יותר מדאי הבנה בכשפים (לשמחתינו...) אבל גם בפרשה שלנו, כמו בכל חלקי התורה, יש מסר עמוק, שחשוב לזכור בכל עת.

שמו של המכשף, היה בלעם, אם נרשום מילה זו, ותחתיה נרשום את שמו של אוייב מפורסם אחר של עם ישראל - עמלק, נוכל אחר כך למתוח קו באמצע שתי החילים (מלמטה למעלה), ולגלות שהמילים לא השתנו. עדיין ניתן לקרוא את בלעם (בל|עמ) ואת עמלק (עם|לק). תופעה דומה, קיימת גם בשתי הרגשות שיש לחוש כלפי הבורא, יראה ואהבה (יר|אה, אה|בה).

הן בלעם והן עמלק, היו בעלי זיקה משפחתית מסוימת לעם ישראל. בלעם היה צאצא של לבן הארמי, חמיו של יעקב אבינו, ואילו עמלק היה צאצא של עשיו, אחיו של יעקב. מכאן נובעת מסוכנותם הרוחנית הגדולה של אויבים אלו, שהם כביכול קרובים לישראל, ולכן בכוחם לפתות את ישראל ולהטעותם. והדרך להינצל מסכנה זו, הוא על ידי הקדמת היראה לאהבה. אכן, האהבה היא רגש נעים יותר, אבל דווקא היראה יכולה לשמש כחייץ ברור, שאותו לא יוכל לעבור שום שונא.

בלעם היה נביא גדול מאוד, ואת כל כוחותיו הרוחניים הוא השקיע כדי להזיק לנו. עלינו לעמוד מולו (ומול צאצאיו הרוחניים) מתוך רגש של יראה כלפי ה', וכך בוודאי ננצח!!!!

(לקוטי שיחות ב')

 

נשמח אם תתעניינו גם בפרוייקט 'רמב"ם מעניין!' 

תגובות עבור עמוד זה: (פרסם תגובה)

לא נמצאו תגובות עבור עמוד זה.
פרסם תגובה

הודעה חשובה: עקב תקלה טכנית מתמשכת, הכניסה לפרשיות שמפנחס ואילך, היא דרך הטבלה שבעמוד הראשי, או בקישור הזה.

פרויקט רמב"ם מעניין עבר לכתובת זו.